Koncepcje treści kształcenia historycznego i ich zmienność
– od Komisji Edukacji Narodowej do współczesności:
28 września 2022 r. (środa)
10.00–10.20 Otwarcie konferencji
dr hab. Artur Błażejewski, prof. UWr – prorektor ds. badań naukowych UWr
dr hab. Filip Wolański, prof. UWr – dyrektor Instytutu Historycznego UWr
dr hab. Karol Sanojca, prof. UWr – kierownik naukowy konferencji
10.20–13.00
Henryk Palkij (OKE Kraków), Zmiany treści kształcenia historycznego w Polsce w latach 1989–2022
Dominik Pick (Centrum Badań Historycznych PAN, Berlin), Treści kształcenia historycznego a kompetencje ich rozumienia. Propozycja stworzenia punktów wspólnych narodowych wizji nauczania historii we współczesnej Europie
Maria Stinia (UJ), Treści kształcenia a kształtowanie kompetencji historycznych uczniów szkół ponadpodstawowych
Marek Białokur (UO), Niezmiennie o potrzebie zbudowania kanonu treści kształcenia historycznego, czyli dlaczego warto „uprawiać” egzemplaryzm dydaktyczny
Anita Młynarczyk–Tomczyk (UJK), Jakich treści nauczania potrzebują dzisiaj uczniowie? Multimedialny zasób Internetu w zakresie nauczania historii najnowszej (wybrane przykłady) [zdalnie]
Dyskusja
13.00–14.00 obiad
14.00–15.30
Między nauką historyczną, dydaktyką, a szkolną edukacją historyczną – ponadnarodowe inicjatywy w teorii i praktyce – panel informacyjno–dyskusyjny (moderator Karol Sanojca)
Marcin Wiatr (IGE Braunschweig) – z perspektywy doświadczeń Wspólnej Polsko–Niemieckiej Komisji Podręcznikowej [zdalnie]
Ewa Skrzywanek (WCDN Wrocław) – z perspektywy Roboczej Grupy Nauczycieli Historii przy Komisji Podręcznikowej Polsko–Niemieckiej
Patrycja Czerwińska – (IGE Braunschweig) – założenia i stan prac nad projektem EFREC [zdalnie]
Joanna Wojdon (UWr) – międzynarodowe projekty związane z kształceniem nauczycieli historii i WoS – Partnerstwa Strategiczne Erasmus+ i C–hist
Dorota Wiśniewska (UWr) – perspektywa transnarodowa w kształceniu nauczycieli. Platforma TEEM [zdalnie]
15.30–16.00 przerwa kawowa
16.00–18.00
Jacek Piotrowski (UWr), Kontrowersje wokół wprowadzania do szkół nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość
Arkadiusz Słabig (AP), Jak dziś nauczać o Powstaniu Wielkopolskim 1918–1919? Kilka uwag praktyka
Piotr Rachwał (KUL), Nauki Pomocnicze Historii w nauczaniu szkolnym – ujęcie praktyczne
Grzegorz Mroczek (UJ), O zmieniającej się roli lekcji historii w szkole podstawowej XXI wieku
Monika Bronowicka (IX LO, Wrocław), Pytania uczniów w procesie nauczania historii w liceum ogólnokształcącym
Dyskusja
29 września 2022 r. (czwartek)
10.00–12.00
Bogumiła Burda, Małgorzata Szymczak (UZ), Miejsca pamięci jako element edukacji pozaszkolnej
Piotr Podemski (UW), Broń i sztandary dawnych bohaterów. Edukacja historyczna w faszystowskich Włoszech jako argument we współczesnej debacie dydaktyków historii [zdalnie]
Joanna Wojdon (UWr), Materiały do edukacji historycznej w języku ukraińskim na platformie e–podręczników ZPE
Mariusz Ausz (UMCS), Podręcznik dla cudzoziemców „Spacer po dawnym Lublinie” jako przykład nauczania języka polskiego na bazie historii regionalnej
Józef Brynkus (UP), Poemat dla dorosłych – źródło, idea historiozoficzna i inspiracja historiograficzna przydatna w odczytywaniu dziejów Polski Ludowej
Dyskusja
12.00–12.30 przerwa kawowa
12.30–14.00
Agnieszka Wrzesińska (SP Dąbie), Nauka historii poprzez media społecznościowe – zarys problematyki
Barbara Techmańska (UWr), Od historii wojen do życia codziennego – zmiany w treściach historycznych w podręcznikach dla szkół ponadpodstawowych na przełomie XX i XXI wieku
Karol Sanojca (UWr), Problemy treści kształcenia historycznego w opiniach studentów specjalności nauczycielskiej
Dyskusja
14.00 Podsumowanie i zamknięcie konferencji